DİSTOSİ

Vajinal doğum süresinin uzaması olarak tanımlanır.

Nedenleri

1.Doğum yoluna ait nedenler

Bu nedenler kemşk pelvise ait olabilir yani dar olan kemik yapı veya yumuşak doku ve komşu organlara ait nedenler olabilir.

2.Fetusa ait nedenler

Bebeğin yapısal bozuklukları (hidrosefali,iribebek ….),Fetusun prezentasyon bozuklukları

3.itici kuvvete ait nedenler

A. Burada rahmin yeterince kasılmaması.Rahmin normalde ağrısızken tonusu 12-15 mm Hgdır.Kontraksiyon sırasında tonus 24 mmHg ve aktif fazda 40-60 mmHg olur.Kontraksiyon fundustan başlar ve rahim ağzına doğru iner.Kontraksiyon süresi 30-90 sn dir.

Kasılmaların Yetersiz olması durumuna hipotonik disfonksiyon yani ağrı zaafı ismi verilir.Burada kontraksiyonların gücü 25-30 mmHg ve frekansı 10 dk da 3 den  azdır.Sebeleri arasında CPD,Fetal malpozisyon,aşırı analjezi,yada rahmin  sufazlalığı,ikizgebelik gibi nedenlerle aşırı gerilmesi söz konusudur.Sebebler kontrol edilir ve herşey normalse sunni sancıya başlanır.

Bazen bu durum uzun süre sunni sancı uygulanan hastalarda rahmin yorulması sonucu oluşabilir.

Kasılmaların aşırı olması durumu(Hipertonik disfonksiyon ,tetani) olarak tanımlanabilir.Rahmin bazal tonusu yani basıncı artmıştır.60 mmHg ya kadar çıkabilir.ağrılar sıklaşmıştır.Bu durum bebeği stresi sürükleyebileceğinden yakın takip gerekir.Nedenleri arasında baş pelvis uygunsuzluğu,Dekolman plecenta (eşin anneden ayrılması),fazla sunni sancı yani oksitosin kullanımı gibi nedenler sayılabilir.Tedavide sunni sancı kullanımı hemen kesilir.Morfin ,meperidin ugulanabilir.Düzelme olmazsa hasta sezeryana alınır.

B.Yetersiz Ikınma

Bu doğumu uzatan bir başka nedendir.Anestezi veya aşırı yorgunluk nedenleri arasındadır.Nedene yönelik tedavi ve gereğinde çıkımda forceps uygulanır.

C.Kontraksiyon Halkası

Rahmin bir segmentinin hiç gevşemesidir.Normal kontraksiyonlar devam etmekte ancak fetüs hiç inmemektedir.Rahmi gevşeten anestezi bu halkayı gevşetir.

D.Partus Presitatus

Doğumun 3 saaten kısa sürmesidir.Bu durum anne ve bebek için iyi değildir.Mümkünse kristoloidler kullanılarak yavaşlatılmalıdır.

Klinik   yaklaşım

Belli bir değerlendirme sonunda eğer gelen kısım inmiyor ama servikal açılma beklenen şekilde devam ediyorsa, aktif fazda ilk doğumlarda yani prigravidlerde 1.2 cm açılma ,multiparlarda 1.5 cm açılma oluyorsa kabaca doğumdaki ağrı aklitesinin iyi olduğundan bahsedebiliriz  .Her doğumda jinekoloğun yaptığı pelvik muayne önem kazanmaktadır.Gelen kısım pelvik yapılar yeniden değerlendirilmelidir.Doğum eyleminde hasta ağrı çekerken yapılan muayne baş basısının yeterliliğini gösterir.Ağrıları azaltmak amacıyla zaman zaman yenidoğan  depresyonu yaratmayacak dozda Dolantin uygulanabilir.

Eylem takibinde vajinal muayneleri aynı kişinin yapması önemlidir.Çünkü kişiler arasında değerlendirme farkı olabilir.Bu nedenle aynı kişinin yapması önemlidir.Muayne edn kişi önce pelvisi ve çıkımı değerlendirir ve ağrıları ona göre planlamalıdır.

FORCEPS İLE DOĞUM

Anne veya bebeğe ait nedenlerle doğum 2. Evrasinde yapılan operatif doğum şeklidir.Forcepsler birbirine kenetlenen iki kaşıktan oluşur.Her parçanın sapı kilidi ve kaşığı vardır.Sağ kaşık sağ elle anne pelvisinin sağında ve sol kaşık sol elle uygulanır.Kaşıkların ayarlanması elle karşılklı gelicek şekilde vajinadan yapılır.

Kullanılma durumları

·         Doğumun ikinci dönemin primigravidlerde 30 dakikaya normal kabulunun üzerinde uzaması durumunda uygulanır.Hastanın durumuna göre bu süre bazen primigravidlerde  2 saate kadar uzayabilir.

·         Anneye ait nedenler bunlarına arasında annenin kalp akciğer,debilizan hastalıkları

·         Bebeğe ait nedenler arasında fetal distres

Forcepsin uygulanması için gerekli koşullar

1.Tam açıklığın sağlanması

2.Memebraların yırtılmış olması

3.Başın + 2 nin üzerinde bir seviyede olması gerekmektedir

4.Bebeğin başı doğru pozisyonda olmalıdır

5.Annenin İdrar torbası boş olmalıdır

Kullanılan forcepslerimiz ise Simpson,Elliot,Tucer Mclane,Piper forcepsler kullanılmaktadır.

VAKUMLA DOĞUM

Forsepsin uygulanmasının uygun olmadığı hastalarda yapılan midahaledir.

Kullanım endikasyonları

·         Pozisyonel arrest

·         Fetal stres

·         Uzamış doğumun 2. Dönemi