Hepatit B

Hepatit B, karaciğerde kalıcı hasar ve kronik hastalığa neden olma olasılığı olan tedavi edilebilir viral enfeksiyondur.

Hepatit B nasıl yayılır

Hepatit B virüsü (HBV) dünya çapında 350 milyondan fazla kişi enfekte eden yaygın bir hastalıktır. Kronik hastalığı olan HBV enfekte kişiler karaciğer sirozu veya karaciğer kanseri açısından yüksek risk altındadırlar. Hepatit B en sık enfekte kişi ile vücut sıvılarının alışverişi yoluyla bulaşır. HBV enfeksiyonu HIV den 50 -100 kat daha bulaşıcıdır
HBV aşağıdaki yollarla yayılır:
• (prezervatifsiz) korumasız seks (penis anüs, vajina veya ağız girdiğinde)
• kontamine iğne veya diğer uyuşturucu enjekte ekipman kullanımı.
• dövme, akupunktur ve piercing için non-steril ekipman kullanarak.
• Kan yoluyla bulaş
• Doğumda bebeğin anneden enfekte olması
• Kan nakli ile (HBV gibi kan yoluyla bulaşan virüsler için tarama olmadığı yerlerde).
Hepatit B dışkı ,temas, hapşırma, öksürme, sarılma yayılamaz..
Hepatit B Belirtileri
HBV hafif belirtileden , ağır belirtilerden veya asemptomatige kadar geniş bir dağılımı vardır.
• bulantı, kusma ve ishal;
• iştah kaybı;
• kilo kaybı;
• (Sarı cilt ve göz akı, koyu sarı idrar ve soluk dışkı) sarılık
• Ciltte kaşıntılı
Hepatit B virüsü ile enfekte çoğu yetişkin tamamen iyileşir ve yaşam boyu bağışıklık geliştirir. % 2 ila% 10 için taşıyıcı olacak veya kronik karaciğer hasarına yol açabilecek yavaş ilerleyen hastalık olarak devam edecektir. Enfekte çocuklardan özellikle yeni doğmuş bebekler, çok daha kronik taşıyıcı olma olasılığına sahiptir.

Hasta Hepatit B enfeksiyonu ile yaşıyorsa yani taşıyıcı ise aşağıdaki durumları geliştirebilir • kronik hepatit

• Karaciğer sirozu

• Karaciğer kanseri
Pozitif test sonucu ne anlama geliyor?
Pozitif test sonucu aşağıdakilerden birini gösterebilir:
• Geçirilmiş enfeksiyon. Bu hasta zaten virüsle mücadeleyi başarmıştır ve daha önceden hepatit B nin bağışıklık sistemi ile temas ettiğinde anlamına gelir. Hastada virüsa doğal bağışıklık kazanılmıştır.
• taşıyıcılık. hasta HBV yi taşıyan ve başkalarına aktarakmaktadır. Herhangi bir belirti göstermeyebilir ve kronik karaciğer hastalığna ilerleme riski olabilir.
Negatif test sonucu ne anlama geliyor?
Bu sonuç genellikle hasta ve HBV ile enfekte olmamış bu nedenle virüsüne karşı doğal bağışıklığı bulunmuyor demektir. Eğer kişinin yakın zamanda HBV bulaşından şüphelenirse, olumsuz test sonucunu teyit etmek için tekrar test edilmesi tavsiye edebilir.Test sonucu negatifliüinden eminseniz hepatit B’ye karşı aşılama tavsiye edebilir
Hepatit B tedavisi
Çoğu ülkede pozitif test sonucu olan bir hastalara Hepatit Bnin karaciğeri etkileme derecesini belirlemek için başka testler planalanacak ve ne iyi tedavi seçenekleri sunacak merkezlere sevk edilecektir. Bu testlerde karaciğer dokusundan küçük bir örnek (karaciğer biyopsi) alınması dahi gerekebilir. Yetişkinlerin yaklaşık % 5 i, küçük çocukların (1-4 yaş)% 30-50si , ve bebeklerin% 90 ı, HBV enfeksiyonu ile kronik hastalık geliştirecektir. Virüs ile doğumda enfekte olanların yani yeni doğan bebeğin hayatı tehdit eden bir karaciğer hastalığı ile ilişkili hastalıklara % 25 daha fazla yakalanacaktır. Antiviral ilaç daha fazla karaciğer hasarı önlemek için kronik karaciğer hastalarına tedavi olarak verilir. Bu ilaçlar enjekte edilebilir veya hap şeklindedir. Örnekler interferon alfa, lamivudin ve Baraclude vardır. Tedavi genellikle 6 ay sürer ve bu süre boyunca hasta dikkatle takip edilir. Hastalar enfeksiyon belirtilerine sahip olsa da olmasa da, hastaya alkol kullanmaması, dinlenmesi ve tuzsuz sağlıklı bir diyet tavsiye edilecektir.
Hepatit B aşısı
Üç aşı enjeksiyonu 0-2-6 .ıncı aylarda verilir. Bağışıklık en az 5 yıl sürer ve 5 yıllık aralardan sonra rapel yapılır.
Takip
Aktif enfeksiyonu olan bir hasta da tedavi olmasa bile, virüs izlemek için düzenli kan testleri ve fiziksel check-upyapılacaktır.Hastalara diş fırçası ya da tıraş ekipman gibi virüsü başkalarına bulaşmasınına neden olabileceği bilgiler anlatılmalıdır. Bulaşı önlemek için seks için mutlaka prezervatif kullanımı önemlidir. Hastanın Cinsel partnerleri test edilmelidir ve (önceden enfekte değilse) HBV aşısı ile aşı programına alınmalıdır.
Hepatit C
Hepatit C, diğer hepatit formları gibi karaciğer nedenleri iltihabına neden olur . Ancak Hepatit C virüsü hepatit A veya B ye göre daha fazla kronikleşebilir.
Hepatit C nasıl bulaşır
Hepatit C virüs (HCV) aşağıdaki yollarla yayılır:
• Uyuşturucu enjekte malzemeleri (iğneler, kaşık ısıtma, vb) .
• Dövme, akupunktur ve piercing için non-steril ekipman kullanarak yapılan.
• Virüs bulaşmış bir kişi ile korunmasız cinsel ilişki ve ilişki sırasında kan maruziyeti. Kan genital yara, kesik ya da adet kanaması nedeniyle mevcut olabilir. Cinsel ilişkide hepatit C ile enfekte olma oldukca nadir bir yoludur
• Nadiren, doğum sırasında bebeğe enfekte anneden geçebilir. Ne yazık ki annesi de HIV ile enfekte ise risk daha büyük olabilir.
• Kan nakli yoluyla. Gelişmekte olan birçok ülkede kan hepatit C virüsü için (test) tarama kapsamında değildir.
• kokain snort ile paylaşım ekipmanları yoluyla bulaş. Genellikle bu kişinin burnu kan ile kontamine olabilir bir haddelenmiş banknot vardır.
Hepatit C enfeksiyonunda gıda veya su paylaşımı, çatal,bıçak ya da geçici temas öksürme, hapşırma, sarılma ile bulaş olmaz .
Hepatit C semptomları
Bazı kişiler enfeksiyonun gelişmesi için gereken süre 15 ile 150 gün arasındadır Bazen kişi herhangi bir belirti vermeden kendi bağışıklık sistemi yoluyla virüsü temizleyecektir. Asemptomatik dahi olsa virüs bulaşmış kişi bir taşıyıcı gibi hareket ederek ve başkalarına virüsu bulaştırabilir.

Belirtiler şunlar olabilir:

• Kısa, hafif, grip benzeri hastalık;
• bulantı ve kusma;
• ishal;
• iştah kaybı;
• kilo kaybı;
• (Sarı cilt ve göz akı, koyu sarı idrar ve soluk dışkı) sarılık
• kaşıntı
HCV ile enfekte kişilerin yaklaşık% 80 sinde enfeksiyon taşınır veya kronikleşir.
Hepatit C enfeksiyonu taşınıyorsa risk faktörleri:

Önleme
Hepatit C için aşı araştırmaları devam ediyor. HIV gibi, HCV de aşı geliştirmede zorlanılmaktadır çünkü virus kolayca mutasyon olabilir bu nedenle aşı anlamsız kalabilir. Amacımız tüm tedbirleri alarak HCV geçişini önlemek olmalıdır. Bir kişi HCV ile enfekte ise, herhangi bir açık genital kesik veya yara yoluyla cinsel partnerlerine virüs geçişini önlemesi için prezervatif kullanması tavsiye edilir. Insanlar tıraş, diş fırçası gibi ürünlerün ortak kullanımında kaçınmalıdır.