RİSKLİ GEBELİKLERİN TAKİBİ

Riskli gebelik takibi, yüksek riskli gebelikler uzmanı (perinatolog) tarafından yönetilmesi gerekli olan, oldukça kritik kararları almayı gerektiren bir tedavi yönetim biçimidir. Kliniğimizde Doç. Dr. Sevtap Hamdemir Kılıç ve ekibi tarafından yüksek riskli gebelik takibi hizmeti verilmektedir.

Tanımlanacak olursa yüksek riskli gebelik, Riskli gebelik gebelik esnasında veya öncesinde annenin yada bebeğin ek sağlık probleminin oluşmasıdır.Günümüzde gebelik öncesi sağlık hizmetlerindeki yaygınlaşma ve toplum bilincinin artması ile daha rahat tespit edilebilmekte ve tedavi şansı kazanmaktadır.Sıklıkla rastlanılan riskli gebelik durumları

• Erken doğum hikayesi
  • Gebelikte anneye ait endokrinolojik hastalıklar(Şeker,tansiyon hastalığı)
  • Tekrarlayan düşük hikayesi,
  • Annenin sahip olduğu kalp,böbrek v.s ek hastalıklar
  • Gebelikte ilaç kullanımı
  • Kan ve Rh uygunsuzlukları
  • Gebelikte Geçirilen Enfeksiyonlar
  • Kalıtsal Hastalıklar
  • Bozulmuş ikili ,üçlü tarama testleri
  • Anomalili bebek öyküsü
  • İleri anne yaşı
  • Annenin Teratojene Maruziyeti
  • Ultrasonografide rastlanan sularda azalma,erken eşin yaşlanması

Tanı sıklıkla hastanın hikayesinin doğru zamanda alınması ve ayrıntılarına dikkat edilmesi ile yakalanır.

1.Reproduktif öykü

Gebeliğe ulaşılan zamanda uterin anatominin bozuk olduğu haller tanı alabilir.böylelikle uterin malformasyon,annenin otoimmun hastalığı,genital enfeksiyon tanıları konabilir.Böylelikle suların erken gelmesi,erken doğum riski gibi obstetrik riski artırabilecek taramalar yapılmış olur.

2.Genetik Hastalık öyküsü

Tay-Sack,beta ve alfa talesemi ,orak hücreli anemi,kistik fibrozis,gibi ailesel geçişli hastalık öyküleri takip gerektir.Ailede kas hastalığı,down sendromu,frajil X de tarama gerektirir.

3.Labratuvar taramaları

Toplumda riskli olduğu düşünülen hastalardada tubeküloz,su çiçeği,CMV,Toxoplasma,Burucella taramalarıda eklenmelidir:)

4.İlaca Maruz Kalmanın Değerlendirilmesi

Bu grup ilaçlar arasında A vitamini,Antikonvulsan ilaçlar sayılabilir.

5.Beslanme Durumunun Değerlendirilmesi

Aşırı zayıf veya şişman olmak en önemli risk faktörlerindendir.Hastalara vitamin eklenmesi tartışmalı bir konudur.Folik asid takviyesi ise önerilmektedir.

6.Sosyal,Ekonomik ve Psikolojik sorunlar gebeliği riskli gruba sokabilir.Aile içi şiddet sorgulanmalıdır

7.Annenin alkol ,sigara ve madde bağımlılığı sorgulanmalıdır